Ülkemizde halihazırda 155-156-158-110-112-177-122 vb. acil yardım numaraları kullanılmaktadır. Acil yardım numaralarının muhtelif ve çok sayıda olması nedeniyle uygulamada zorluklar çekildiği bilinmektedir. Ayrıca karşılaşılan olayın hangi kurumu veya kurumları ne derecede ilgilendirdiği veya önceliğin hangisinde olduğu hususunda tereddüde düşülmesi ve birkaç kurumu ilgilendiren bir olay karşısında tüm irtibat telefonları bilinse bile, ayrı numaralar aranmak durumunda kalınması nedeniyle, zaman ve kaynak israfı ile birlikte can ve mal kayıpları da yaşanabilmektedir.
Batı ülkelerinde, emniyet, sağlık ve yangın gibi acil yardım hizmetleri tek merkezden koordine edilmekte olup, Avrupa Birliği'ne üye ülkelerde 112, Amerika'da 911 numarası acil yardım hattı olarak kullanılmaktadır. Türkiye’deki gelişim süreci ise aşağıdaki gibi yaşanmıştır;
- Avrupa Birliği, 29 Temmuz 1991 tarihli kararı ile birlik çatısı altındaki tüm ülkelerde 112 hattının “Tek Avrupa Acil Çağrı Numarası- Single European Emergency Call Number” olarak kullanımını öngörmüştür,
- Avrupa Birliği’ne uyum sürecinde, Ülkemizde “Tek Acil Çağrı Numarası” oluşturma çalışmalarına; 2003 yılında, Hollanda Hükümeti ile T.C. İçişleri Bakanlığı’nın işbirliği ile MATRA Projeleri kapsamında başlanmıştır,
- 06 Nisan 2005 tarihinde, Antalya Pilot İl olarak belirlenmiştir,
- 8 Ekim 2007 tarihli 26684 Mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2008 Yılı Yatırım Programında Acil Çağrı sisteminin tek bir kod altında (112) toplanmasının yasal altyapısı oluşturulacaktır kararı alınmıştır,
- 112 Acil Çağrı Merkezi Hizmet Binası 09 Temmuz 2007 tarihinde tamamlanmış, 2007 yılı Eylül ayı itibariyle Antalya Valiliği 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğü kurularak Bina hizmete açılmıştır.
- Antalya 112 Acil Çağrı Merkezi, gelen acil yardım taleplerinin uluslararası standartlarda il genelinde, hızlı, ulaşılabilir, eşit, kaliteli, etkin ve verimli olarak yürütülmesini sağlamak amacıyla kurulmuştur. Ambulans, Polis, Jandarma, İtfaiye, Sahil Güvenlik, Afet Acil ve Orman Yangın birimlerinin bir arada ve koordineli bir şekilde hizmet verdiği Antalya 112 Acil Çağrı Merkezi, 26 Ekim 2009 tarihinden bu yana kesintisiz olarak hizmet vermektedir.
Antalya 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğü’nün görevi ise, 16.05.2014 tarih ve 29002 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “İçişleri Bakanlığı 112 Acil Çağrı Merkezleri Kuruluş, Görev ve Çalışma Yönetmeliği”nde de belirtildiği üzere; il mülki sınırları içinde kamu düzeni ve güvenliği, kişi sağlığı ve güvenliği, toplum sağlığı, su kaynakları ve sulak alanlar ile doğaya yönelik ani tehditler ve mala yönelik zararları içeren durumlarda, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görev alanlarına giren her türlü acil çağrının karşılanması ve müdahale etmesi gereken birimlerin sevk ve koordine edilmesidir.
112 Acil Çağrı Merkezi’ne yapılan çağrıları karşılayan “Santralistler” (çağrı alıcılar) ile İl Emniyet Müdürlüğü, İl Jandarma Komutanlığı, İl Sağlık Müdürlüğü, Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanlığı, Orman Bölge Müdürlüğü, Afet ve Acil Durum Müdürlüğü ve Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından görevlendirilen “Operatörler” (çağrı yönlendiriciler) aynı mekanda görev yapmaktadır. Santralistler çağrıyı cevaplandırdıktan sonra olayın mahiyetine göre bilgisayar ortamında ilgili kurum operatörüne yönlendirmekte, birimlerin sevk ve idaresi operatörler tarafından gerçekleştirilmektedir. Ayrıca kurumda, İngilizce, Rusça ve Almanca dillerinde hizmet veren toplam 7 Yabancı Dil Operatörü çalışmaktadır.
112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğü İletişim Bilgileri:
Telefon: 0 242 226 08 19
Faks : 0 242 226 27 02
E-posta: antalya112acm@icisleri.gov.tr